Op woensdag 31 oktober 2018 vond de presentatie plaats van zes elektrische bedrijfswagens voor installatiebedrijf Feenstra. Tijdens deze kick-off werden de nieuwe Nissan E-NV200 bedrijfswagens gepresenteerd aan de monteurs en aan alle andere partijen die bij het proces betrokken zijn geweest. De elektrische bedrijfswagens met een bedrijfswageninrichting van Brover worden ingezet in een pilot in de regio Amsterdam…

Vergroening

Vanuit energiemaatschappij Vattenfall, moedermaatschappij van Feenstra, is er gezegd dat er binnen één generatie fossielvrij gewerkt dient te worden. Daarmee is ook gezegd dat er zo snel mogelijk gezorgd moet worden dat het wagenpark volledig ‘vergroend’ is. Feenstra is de eerste onderneming van Vattenfall die gekozen heeft om niet alleen maar te praten over groener worden, maar dit intern ook daadwerkelijk uit te voeren. Brover werd verantwoordelijk voor de bedrijfswageninrichting waarbij we ons hebben gefocust op de werkzaamheden van de monteurs: onderhoud, service en montage.

Gedurende de kick-off werd er door Nissan een technische uitleg gegeven en heeft Brover vervolgens aan elke berijder een toelichting gegeven op de bedrijfswageninrichting. De voordelen van elektrisch rijden en de efficiënte inrichting zijn duidelijk overgebracht waardoor de monteurs goed geïnstrueerd de weg op kunnen en hun werkzaamheden optimaal kunnen uitvoeren. Na een officiële sleuteloverdracht én een fotomoment bespraken wij met Philip Stokvis, strategisch inkoper van Feenstra en  o.a. verantwoordelijk voor het wagenpark, de totstandkoming en visie op het elektrisch rijden met eveneens een nieuwe inrichting:

‘Waarvoor worden jullie bedrijfswagens gebruikt?’
‘De bedrijfswagens worden gebruikt voor montage, service en onderhoud, in dit geval echt begrensd in de regio Amsterdam, dit heeft te maken met de actieradius.  Het elektrisch rijden gaan we als een pilot voor de service- en onderhoudmonteurs inzetten.’

‘Waarom heeft Feenstra ervoor gekozen om gebruik te gaan maken van elektrische voertuigen?’
‘De directie van onze moedermaatschappij heeft gezegd: “binnen één generatie gaan we fossielvrij werken.” Wij zijn eigenlijk de eerste binnen heel Vattenfall die heeft gekozen om er niet over te praten maar het gewoon te doen.  Wij hebben uiteindelijk dus gekozen voor de 6 elektrische Nissan bussen.’

‘Wat is de verwachting van elektrisch rijden?’
‘De verwachting van elektrisch rijden is nog een beetje kijken in een glazen bol. Gele kentekens geloof ik wel in, maar grijze kentekens vind ik interessant, zéker ook omdat deze volledig operationeel altijd klaar moeten staan om ingezet te kunnen worden. We laten aan de monteur geen beperking waar hij wel en niet mag laden, dat laten we gewoon even los. Ik verwacht dat de beren op de weg die men altijd noemt er eigenlijk niet zijn in de praktijk. Dus de verwachting is dat het ‘gewoon’ goed gaat lukken.

‘Kijkend naar de inrichting van de elektrische wagen: wat is de verwachting van de nieuwe werkplek ten opzichte van de vorige werkplek?
‘Als je de monteurs nu al om die bussen heen ziet zwerven dan zie ik heel veel enthousiasme.
De oude inrichting bestaat bij wijze van spreken sinds 1804, en aan de dagelijkse gebruikers is nooit input gevraagd over de inrichting. Dit is de eerste keer dat zij nauw betrokken zijn geweest bij de bedrijfswageninrichting. Ik denk dat de inbouw die Brover ontwikkeld heeft om die reden volledig geaccepteerd is.’

‘Wat verwachten jullie dat de klanten van het elektrisch rijden gaan vinden?’
‘Ik denk dat zij er heel positief tegenaan gaan kijken. Zeker ook onze business-to-businessklanten, die mogen verwachten dat wij aan deze groene eis kunnen voldoen. Als je bedenkt dat ons moederbedrijf een energiemaatschappij is, dat ben je het ook eigenlijk aan je stand verplicht.’

We zijn trots op deze samenwerking!

 

Feenstra - Logo
Logo Brover Bedrijfswageninrichting